Vesti iz Zentive

jul 19, 2021    /    Odabrano

O kompaniji Zentiva, kao i o izazovima poslovanja na tržištu Srbije, govori mag. farm. Jelena Nikolić, regionalni direktor Zentive za zapadni Balkan

Zdravstvo treba da bude pravo, a ne privilegija

Internacionalna generička kompanija Zentiva od aprila 2020. godine akvizicijom kompanije Alvogen počela je da posluje na tržištu Srbije. O izazovima poslovanja na tržištu Srbije koje je počelo baš u doba pandemije ali i o samoj kompaniji Zentiva razgovaramo sa mag. farm. Jelenom Nikolić, regionalnim direktorom za zapadni Balkan.

••• S obzirom na to da su Vaši uspesi zaista prepoznatljivi, možete li nam reći nešto o Vašoj karijeri u farmaceutskoj industriji?

Svoju profesionalnu karijeru diplomiranog farmaceuta počela sam da gradim u dve tada najveće veledrogerije u Srbiji. Nakon toga sam odlučila da, pored dragocenog komercijalnog znanja, nastavim karijeru kao marketing menadžer u Actavis-u, a zatim direktor Alvogen-a u Srbiji i kansije regionalni direktor za Zapadni Balkan. Sigurna sam da je spoj iskustva i znanja sticanog na
rukovodećim pozicijama u veledrogeriji i proizvođačkoj kući doneo veliki uspeh start-up kompaniji Alvogen, danas Zentiva. Kombinacija tih znanja, iskustava i veština pomogla mi je da prepoznam šanse, osetim izazove na vreme, izgradim kompaniju koja je od nule rasla organski u izazovnim vremenima i što je najvažnije, prepoznam talente u timu koji su spremni da rastu sa kompanijom. Danas sa ponosom ističem da je ceo menadžment tim Zentive u Srbiji stasao i razvijao se paralelno sa rastom kompanije, što predstavlja našu najveću vrednost.

••• • Sa pozicije regionalnog direktora multinacionalne kompanije, kako Vam izgleda dinamika tržišta u proteklih 10 godina i kakva su Vaša iskustva?

U protekloj deceniji zaista se desio veliki broj i sistemskih i strukturnih promena na tržištu - brojne akvizicije i integracije, promene distributivnih modela kompanija, veledrogerija i apoteka, zadavali su brojne izazove farmaceutskoj industriji. Kada se osvrnem na prethodni period, zaista sa ponosom i zahvalnošću mogu da kažem da smo uz pravovremeno i dobro postavljenu strategiju i moj tim koji sinergički radi na zajedničkom cilju, ponekad činili nemoguće. Svaka promena je izazov, a kada se prevaziđe čini neprocenjivo iskustvo.

••• Kako je izgledao razvojni put kompanije koju vodite na našem tržištu?

Naš tim je počeo da se gradi 2012. godine u okviru kompanije Alvogen. Mala grupa ambicioznih pojedinaca i sjajnih profesionalaca započela je priču sa jasnim ciljem - da pacijentima u našoj zemlji donesemo moderna i pristupačna terapijska rešenja i da u tome postanemo najbolji. U 2019. godini ušli smo na listu 10 najboljih generičkih kompanija na tržištu Srbije rame uz rame sa kompanijama koje su prisutne na srpskom tržištu decenijama. U 2020. godini pod nazivom Zentiva Pharma, pozicionirali smo se u istog grupi kao najbrže rastuća generička kompanija u Srbiji sa 30% rasta prodaje, dok je rast celokupnog generičkog tržišta za isti period manji od 5% u poređenju sa 2019. godinom. Rastući trend nastavljen je i u prvom kvartalu 2021.

••• Zentiva do sada nije bila prisutna na tržištu Srbije, možete li nam reći nešto više o njoj?

Zentiva je multinacionalna kompanija koja je u Evropi i šire prepoznata kao proizvođač visokokvalitetnih pristupačnih lekova. Sa posvećenim timom od više od 4.500 ljudi i razvijenom mrežom proizvodnih lokacija - uključujući vodeće lokacije u Pragu i Bukureštu - Zentiva nastoji da podrži svakodnevne zdravstvene potrebe populacije plasiranjem brendiranih generičkih lekova i OTC proizvoda.
U aprilu 2020. godine Zentiva Pharma je preuzela centralnu i istočnu regiju kompanije Alvogen i time započela sa radom u Srbiji. Moto kompanije jeste da zdravstvo treba da bude pravo, a ne privilegija. Tim u Srbiji teži da na lokalnom tržištu razvija isti kredibilitet građenjem visoko profesionalne saradnje sa svim karikama zdravstvenog sistema i da u tome svakim danom bude sve bolji.

 

••• • Šta je bio i šta jeste najveći izazov u postizanju ovakvog uspeha?

Najveći izazov bio je postati prepoznatljiv na tržištu koje je zasićeno dobro pozicioniranim igračima sa lokalnim proizvodnim pogonima i znatno većim timovima. Međutim, naša strast i sposobnost prilagođavanja rezultovali su mnogobrojnim novim mogućnostima, rastom i uspehom.

••• Šta je pokretačka snaga koja Vas vodi ka novim uspesima?

Jasna vizija koju postavlja iskusno rukovodstvo praćena kvalifikovanim i motivisanim prodajnim timom u kom svi dele jaku profesionalnu kulturu. Komunikacija na visokom nivou otvara nove vidike i motiviše pojedince da daju najbolje od sebe za zajedničke ciljeve. Pored toga svesni smo da je u uživanju ključ, pa stvaramo uživajući, što pravi razliku i čini ljude prepoznatljivim i prijatnim za saradnju.

••• Šta je najveći izazov pozicije regionalnog direktora za zapadni Balkan?

Zemlje regiona zapadnog Balkana iako naizgled deluju slično po modelu poslovanja, strukturi i poslovnoj atmosferi, dolaskom na poziciju regionalnog direktora za zapadni Balkan (Head of West Balkans) uvidela sam do detalja koliko različitosti postoji među njima, pa je i postavljanje pravih temelja u svakoj od njih je bio izazov za sebe. Vođena iskustvom da to, što su u okviru tima u Srbiji pojedinci najrazličitiji, zapravo jeste velika prednost i potencijal za međusobno dopunjavanje, gradila sam sličan model sinergije i u okviru različitih zemalja. Danas mogu da kažem da timovi različitih zemalja među sobom sjajno komuniciraju, pomažu jedni drugima i nesebično dele znanja. Veoma me raduje činjenica da smo zajedno izgradili izuzetno dobre timove u zemljama regiona. Posebno nas je obradovala nagrada koju je West Balkans tim dobio u 2020. godini, pored tima u Velikoj Britaniji, za poslovni rast u 2020. godini u okviru Zentiva grupe.

••• Koja je bila glavna vodilja za donošenje odluka usled promena koje je donela epidemija u 2020?

Bezbednost i sigurnost zaposlenih je nesumnjivo na prvom mestu, dok je kontinuitet snabdevanja tržišta neophodnim lekovima apsolutni prioritet našeg tima. Za kontinuiran rad smo obezbedili svu neophodnu zaštitu, a radne zadatke smo prilagodili merama bezbednosti. Epidemija nas nije sprečila da uspešno plasiramo na tržište dva nova leka u 2020. godini; Flenako (aceklofenak) i Camisadol (lakozamid).

••• Kako je pandemija uticala na vaše poslovanje?

Pandemija je uticala kako na modele poslovanja, tako i na sam ishod. Uspeli smo da većinu vidova komunikacije sa klijentima prevedemo na digitalnu formu. Pored toga, deo našeg portfolija je značajan u terapiji COVID-19, čime smo kao kompanija dali veliki doprinos borbi protiv epidemije. Napori koje smo uložili da obezbedimo dovoljne količine lekova u periodu kada je značajno povećana njihova potražnja rezultovali su uspehom što nas čini veoma zadovoljnim.

••• • Koji su planovi za 2021. godinu?

U 2021. godini nastavićemo da podižemo svest o brendu Zentiva preduzimajući sve neophodne korake kako bismo odgovorili potrebama pacijenata u Srbiji i podržali zdravstveni sistem. Dodatno, čvrsto verujemo da će prednosti sinergija i uspesi koje smo do sada beležili, rezultovati jačanjem naše pozicije na tržištu. Prvi kvartal bio je izuzetno uspešan, beležimo 15% rasta dok generičko tržište beleži pad od 5% za isti period prošle godine. Znamo da će nas taj uspeh i zadovoljstvo u radu pratiti tokom cele godine!